INSPEKČNÍ PROHLÍDKY

A. POŽADAVKY LEGISLATIVY

NV 193/2022 Sb.

§ 10 - Požadavky na bezpečnost vyhrazených zdvihacích zařízení

(1) Provozovatel vyhrazeného zdvihacího zařízení (je povinen mimo jiné)

b) udržuje vyhrazené zdvihací zařízení v takovém technickém stavu, aby byl zajištěn jeho bezpečný a spolehlivý provoz v souladu s požadavky uvedenými v příloze č. 3 k tomuto nařízení; v případě výskytu nebezpečných situací přímo ohrožujících zdraví zúčastněných osob bezprostředně vyřadí vyhrazené zdvihací zařízení z provozu,

e) zajistí podmínky pro provádění prohlídek, kontrol, revizí a zkoušek na vyhrazeném zdvihacím zařízení a jejich řádné vykonání ve lhůtách stanovených právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,

f) přijímá nápravná opatření pro odstranění zjištěných závad a minimalizaci provozních rizik; zjištěné nedostatky a závady jsou podkladem pro další provoz, plánování údržby a provedení oprav vyhrazeného zdvihacího zařízení, …

 

Příloha č. 2. - Lhůty ověřování způsobilosti vyhrazených zdvihacích zařízení k bezpečnému provozu

6.1.2 U výtahů určených k dopravě osob nebo osob a nákladu se první inspekční prohlídka provede po 9 letech od uvedení výtahu do provozu. Opakované inspekční prohlídky se provádějí ve lhůtě 6 let. Stanovenou lhůtu je možné překročit nejvýše o 3 měsíce.

 

Příloha č. 3 - Požadavky na bezpečný provoz vyhrazených zdvihacích zařízení

5.2 Při provozu výtahů pro dopravu osob nebo osob a nákladu nebo svislých zdvihacích plošin musí být brána v úvahu všechna rizika při práci a významná a odpovídající nebezpečí.

5.3 Výtahy pro dopravu osob a nákladu

5.3.1 Výtahy mohou být provozovány jen pro ten účel a prostředí, pro které byly konstruovány, a musí být udržovány po celou dobu své životnosti v mezích bezpečného provozu v souladu s právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

 

B. KOMENTÁŘ

· INSPEKČNÍ PROHLÍDKA má za účel identifikovat PROVOZNÍ RIZIKA, která ohrožují bezpečný provoz výtahu. Identifikovaná PROVOZNÍ RIZIKA jsou uvedena v INSPEKČNÍ ZPRÁVĚ po vykonání INSPEKČNÍ PROHLÍDKY.

 

· INSPEKČNÍ PROHLÍDKY se provádějí v předepsaných intervalech (NV 193/2022 Sb. Příloha 2). Jedná se o nejzazší termín. Není tedy vyloučeno, aby INSPEKČNÍ PROHLÍDKA byla provedena dříve, než je stanovená lhůta zákonem (první po 6 letech od uvedení do provozu, následné další každých 9 let), nesmí však její provedení překročit stanovenou lhůtu o více jak 3 měsíce.

 

· PROVOZNÍ RIZIKA jsou rozdělena do několika kategorií podle úrovně závažnosti a četnosti výskytu.

 

· Není-li k údržbě přistupováno odpovědně a nejsou-li v rámci navržené lhůty průběžně eliminována PROVOZNÍ RIZIKA identifikovaná v první INSPEKČNÍ ZPRÁVĚ (tedy po 6 letech provozu), je potom téměř jisté, že seznam identifikovaných PROVOZNÍCH RIZIK se rozšíří po provedení další INSPEKČNÍ PROHLÍDKY (+ dalších 9 let). To se děje s ohledem na průběžné zvyšování požadavků bezpečnosti provozu VTZ (Vyhrazená technická zařízení).

ZÁKON 250/2021 Sb. přitom PROVOZOVATELI dává možnost si řádně naplánovat údržbu výtahu (§ 3 - Vyhrazená technická zařízení), nicméně žádá jej zároveň, aby jednal bez zbytečných odkladů (§ 20-Povinnosti právnických osob a podnikajících fyzických osob).

 

· V rámci INSPEKČNÍ ZPRÁVY se zaměřujeme na identifikovaná PROVOZNÍ RIZIKA, která ohrožují bezpečný a plynulý provoz výtahu, což je pro zachování bezpečného provozu zcela prioritní (!) Doba provedení INSPEKČNÍ PROHLÍDKY není v takovém případě relevantní.

V rámci uvedeného dotazu lze tedy konstatovat, že v tomto případě druhá INSPEKČNÍ PROHLÍDKA NEPOZBÝVÁ platnosti, byť byla provedena dříve (ca. ½ roku), než byla plánovaná lhůta.

 

 

Michal ŠVÁSTA

Autorizovaný technik ČKAIT

Technologická zařízení staveb

Generální sekretář UVP-ČR

 Autorizovaný člen Hospodářské komory ČR

 www.uvp-cr.cz

 

21. 11. 2024



Zpět na seznam článků

Partneři

csrb mmr cicb